Prozdrowotna spirulina – na co pomaga?

Spirulina to nazwa nadana na potrzeby handlowe pewnemu gatunkowi alg, który charakteryzuje się zielono-niebieskim kolorem. Można je spotkać Afryce oraz Ameryce Południowej. To właśnie w tamtych rejonach powstały specjalne hodowle tego rodzaju alg. Powodem rozpoczęcia hodowli i sprzedaży jest wciąż rosnący popyt na spirulinę, której prozdrowotne właściwości zaczęto doceniać na całym świecie.

Dobroczynne działanie spiruliny

Badania nad pochodzącymi z Afryki i Ameryki Południowej algami dowiodły, iż posiadają one szereg właściwości prozdrowotnych. Należy do nich:

  • obniżanie poziomu cholesterolu we krwi,
  • regulowanie ciśnienia tętniczego,
  • zmniejszanie insulinooporności,
  • wspomaganie pracy układu immunologicznego,
  • zapobieganie zawałom serca i udarom mózgu,
  • usuwanie nagromadzonych w organizmie metali ciężkich,
  • przyspieszanie spalania tkanki tłuszczowej,
  • niwelowanie dolegliwości bólowych,
  • działanie przeciwnowotworowe
  • działanie przeciwzapalne.

Skład spiruliny

W skład spiruliny wchodzi wiele ważnych dla organizmu człowieka mikroelementów i minerałów. Wśród nich można wyróżnić aminokwasy egzogennych, których ciało nie jest w stanie wyprodukować samodzielnie, dlatego niezbędne jest ich dostarczanie wraz z pokarmem. Ponadto w jej skład wchodzi szereg witamin – miedzy innymi z grupy B (B1, B2 i B12) oraz kwas gamma-linolenowy. Nie bez znaczenia jest także obecność kwasu foliowego, na który zapotrzebowanie wykazują zwłaszcza kobiety w ciąży.

Przeciwwskazania do stosowania spiruliny

Niektóre schorzenia nie pozwalają na włączenie w dietę spiruliny. Bezwzględnym do tego przeciwwskazaniem jest fenyloketonuria, jak również inne choroby związane z zaburzeniami krzepliwości krwi. Z dobrodziejstw spiruliny nie powinny także korzystać osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe oraz na schorzenia immunosupresyjne. Nie wskazana jest także dla kobiet w ciąży i karmiących piersią. Jeśli chodzi o podawanie spiruliny dzieciom- zdania specjalistów są podzielone; jedni twierdzą, iż algi te można podawać dopiero w okresie pokwitania, inni z kolei są zdania, że w małych ilościach spirulina nie szkodzi nawet przedszkolakom.

Comments are closed.